DL NADODRZE

Nieruchomości komercyjne na wynajem

DL INVEST Group jest firmą, która nie jest obojętna na aspekty społeczne i historyczne podczas realizacji poważnych inwestycji w tego typu obiekty. Zawsze podchodzimy z najwyższą starannością do zbadania i przywrócenia świadomości opinii publicznej całego wymiaru historycznego obiektu.

Jak wiadomo z terenu DWORCA NADODRZE we Wrocławiu wywożono do obozów koncentracyjnych w okresie III Rzeszy tysiące Żydów, Polaków, Romów. Z tego Dworca odbywały się największe deportacje. Dlatego też podejmujemy wysiłek i wielkie wyzwanie przygotowania poważnego projektu upamiętnienia tysięcy osób deportowanych z Wrocławia oraz z Dolnego Śląska poprzez DWORZEC NADODRZE do obozów koncentracyjnych.

CHARAKTERYSTYKA PROJEKTU

Zaprojektowany według projektu Hermanna Grupowa, pierwszy wrocławski dworzec Kolei Prawego Brzegu Odry otwarty 28 maja 1868 roku, funkcjonował jako dworzec tymczasowy. Nowy dworzec miał obsługiwać pociągi jadące po nowej trasie w kierunku Oleśnicy, Kluczborka i Lublińca. Na przestrzeni lat budynek był przebudowywany i rozbudowywany, aby pierwszą kompleksową modernizację przejść w 1911 i 1912 roku. Powstały wtedy m.in. nowe perony i tunele. Budynek dworca wzniesiony z czerwonej, nieotynkowanej cengły o długości 190 m, nawiązujący bryłą i rzutem do schematów pałaców renesansowych, mieścił w sobie wiele biur kolejowych, przychodnię, gniazdo drużyn konduktorskich, świetlice kolejową oraz kasy biletowe. Trójkondygnacyjny korpus dworca posiada trzy ryzality, z czego środkowy, czterokondygnacyjny, poprzedzony jest arkadowym portykiem.

Po wojnie – 21 lipca 1945 po odbudowie mostu na Widawie został uruchomiony jako pierwszy dworzec w centrum Wrocławia, wcześniej składy zatrzymywały się na Psim Polu.

Stacja kiedyś obsługiwała ruch towarowy związany z okolicznymi zakładami przemysłowymi. Dziś większość fabryk już nie funkcjonuje i pozostałe bocznice wykorzystywane są jeszcze przez Elektrociepłowni i firmy znajdujące się w Porcie Miejskim. Torowiska w pobliżu zamkniętych przedsiębiorstw w znacznej części zostały rozebrane. Niegdyś kolejowo-przemysłowy obszar zamienia się na tereny mieszkalne i usługowe.
Przeprojektowanie budynku dworca zakłada 5 400 m2 powierzchni biurowej.
Nowo projektowany budynek we wschodniej części działki to około 3 200 m2 lokali do wynajęcia.