Rynek nieruchomości ewoluuje wraz ze zmieniającymi się warunkami ekonomicznymi, technologicznymi, społecznymi, czy prawnymi. Zmieniają się funkcje oraz struktura rynku nieruchomości wraz ze zmieniającymi się oczekiwaniami konsumentów oraz wymogami ze strony regulatora. To oznacza, że starsze nieruchomości, które nie odpowiadają na bieżące potrzeby wymagają ingerencji, aby zachować lub zwiększyć swoją wartość. Kluczem jest doskonała znajomość lokalnych rynków oraz umiejętność przewidywania oraz odczytywania rynkowych trendów. 

Ciągłe zmiany wywoływane są przez zmieniające się preferencje zakupowe konsumentów, które ewoluują dopasowując się między innymi do warunków technologicznych i prawnych. Przed pandemią centra handlowe stały się nie tylko miejscami dokonywania zakupów, ale także zapewniały rozrywkę, czy edukowały stając się miejscem spotkań. Dzisiaj wiele, szczególnie starszych obiektów, szuka na siebie pomysłu, aby po pandemii móc wrócić na ścieżkę wzrostu. Kluczem do powodzenia ponownego otwarcia obiektów jest właściwy dobór najemców oraz znalezienie i uwypuklenie silnych stron obiektu, których należy szukać zarówno wewnątrz projektu, jak i w otoczeniu zewnętrznym. 

Przykładem repozycjonowania projektu handlowego może być nasza inwestycja zrealizowana w przygranicznym Zgorzelcu, w którym przejmując oddaną do użytku w 2010 roku Plazę o powierzchni użytkowej około 25 000 mkw. przeprowadziliśmy rebranding projektu zmieniając jego nazwę na DL City oraz remont powierzchni wspólnych wewnątrz i na zewnątrz obiektu, a także remont elewacji. Zmieniliśmy również tenant-mix na bardziej odpowiadający potrzebom mieszkańców oraz wykorzystujący istniejący potencjał ekonomiczny obiektu. Mieliśmy przy tym na uwadze, że w obiekcie znajduje się jedyne w regionie wielosalowe kino – Multikino. Do obiektu wprowadziliśmy więc więcej punktów gastronomicznych, odnowiliśmy foodcourt oraz przygotowaliśmy miejsca przeznaczone dla dzieci. We wnętrzach znalazło się również znacznie więcej żywych roślin. Naszym celem było stworzenie przyjaznego projektu dla szerokiego grona osób: od rodzin z dziećmi po przedstawicieli biznesu, którzy przyjdą do centrum nie tylko, aby zrobić zakupy, ale także miło spędzić czas i odpocząć – mówi Łukasz Tomczyk, Dyrektor ds. Komercjalizacji w firmie DL Invest Group, która jest inwestorem i deweloperem projektu. DL City na stałe wpisze się w krajobraz trójstyku granic dostarczając wartości przede wszystkim mieszkańcom Zgorzelca oraz niemieckiego Goerlitz, a także mieszkańcom sąsiednich miejscowości – dodaje Łukasz Tomczyk. 

Innych zabiegów, o równie wysokim stopniu skomplikowania, wymagają zabytkowe nieruchomości często położone w bardzo dobrych lokalizacjach. Znajdując się pod konserwatorską ochroną nie są tak łatwe do zagospodarowania. Wszelkie zmiany, które inwestor chciałby wprowadzić wymagają wielowątkowych uzgodnień z biurem konserwatora zabytków. Wymaga to z jednej strony wiedzy, a z drugiej doświadczenia, aby możliwości komercyjne kreowane przez nieruchomość pogodzić z wymogami przewidzianymi literą prawą. Gdy uda się proces przeprowadzić i zaimplementować w zabytkowym budynku nowe funkcje i wprowadzić nową jakość, zyskują wszyscy: inwestor, najemcy oraz miasto i jego mieszkańcy. Zabytkowe nieruchomości są projektami wyjątkowymi nie tylko ze względu na często architektoniczne zalety, ale także na skutek ich historycznego, niepowtarzalnego kontekstu – mówi Łukasz Tomczyk. Proces ten zilustrować możemy naszą inwestycją DL Vintage Post, która polegała na odrestaurowaniu zabytkowej, gliwickiej Poczty Głównej, w której na 8 000 mkw. mieszczą się obecnie biura oraz powierzchnie handlowe i usługowe. Co więcej wraz z Pocztą Główną nabyliśmy sąsiedni, zabytkowy budynek dawnej Giełdy Zbożowej. Na 800 mkw. powstają aktualnie restauracje z wyjątkową ofertą gastronomiczną. To projekt o dużym znaczeniu dla całych Gliwic – nie było do tej pory tak wyjątkowych punktów na gastronomicznej mapie miasta dodatkowo zlokalizowanych w zabytkowych wnętrzach ponad stuletniego budynku – podsumowuje Łukasz Tomczyk.    

Procesy przebudowy i rozbudowy różnią się stopniem skomplikowania w zależności od tego, czy przedmiotem działań jest funkcjonujący budynek, w którym działają najemcy, czy też jest to budynek czasowo wyłączony z użytkowania. Są jednak wspólne elementy dla takich inwestycji i obejmują one: 

  • planowanie i projekt architektoniczny,
  • planowanie aranżacji wnętrz, 
  • planowanie instalacji budynkowych,
  • inżynieria środowiskowa,
  • zarządzanie budżetem,
  • zarządzanie projektem, co obejmuje wybór i nadzór nad podwykonawcami,
  • relacje z obecnymi i potencjalnymi najemcami budynku. 

Co więcej realizacja takich projektów ma również swój wymiar środowiskowy. Renowacja starszych nieruchomości jest korzystna z punktu widzenia miasta, bo pozwala zagospodarować często dobrze zlokalizowane obiekty, które nie wymagają nakładów na budowę dodatkowej infrastruktury, jak drogi czy przyłącza mediów, a klienci, czy pracownicy z łatwością mogą dostać się do budynku wykorzystując istniejącą sieć komunikacji miejskiej. Pozwala to zaoszczędzić więc zarówno środki finansowe, jak i materiałowe – podkreśla Łukasz Tomczyk. 

W związku z aktualnym kryzysem możemy spodziewać się, że na rynek trafi więcej starszych obiektów, które nie przystając do współczesnych warunków, również w kontekście zapewnienia bezpieczeństwa użytkownikom powierzchni, stracą swoją pozycję rynkową. Obecny właściciel, nie chcąc inwestować w nią dodatkowych środków, może zechcieć uwolnić zamrożony kapitał poprzez sprzedaż nieruchomości, co z jednej strony umożliwi mu odzyskanie zainwestowanych pieniędzy, a z drugiej uchroni przed dalszym spadkiem wartości projektu – podsumowuje Łukasz Tomczyk.